Hvorfor og hvordan føre treningsdagbok?

Hvorfor føre treningsdagbok?

Det å skrive treningsdagbok er vanlig for toppidrettsutøvere innen alle idretter og for andre som jobber hardt og lenge for å nå målene sine. For mange er det veldig motiverende å skrive treningsdagbok og det setter treningen din i et system som det er lett å analysere etterpå. Vi bruker treningsdagboka for å få kontroll over hvordan vi har trent; hvor mye, hva slags trening og intensitet/kvalitet på treningen. Har jeg en tung periode mht egen utvikling kan jeg se om det er forhold i den siste treningsperioden min som kan ha påvirket resultatene negativt. Kanskje jeg har trent for mye? Kanskje jeg har trent for lite på det jeg ønsker å utvikle? Det samme vil gjelde i motsatt tilfelle når utviklingen er positiv – hva har jeg gjort i denne treningsperioden som har resultert i bedre prestasjoner?

Vi bruker også treningsdagboka til å intensitetsstyre treningen vår, eksempelvis kan jeg styre økning i vektbelastning i styrkeøvelser over lengre treningsperioder. I håndballtreningen vil det være gunstig å bruke treningsdagboka til å sette seg en individuell målsetning, fokus eller arbeidsoppgave før hver trening og å gjøre en kort egenevaluering etterpå. Dette vil gjøre at du som utøver tvinger deg selv til å jobbe og reflektere mer målrettet. Over tid vil dette skape forutsetninger for å utvikle seg i et mye raskere tempo sammenlignet med en utøver som bare går på trening for å bli trent. Du tar kontroll over egen utvikling!

Treningsdagboka er også et veldig nyttig verktøy i kommunikasjonen mellom trener og utøver.

Hvordan føre treningsdagbok?

Eksempel håndballøkt:

Mandag 01.01.2012 – 1,5 time – Nordstrandshallen – Håndball

Arbeidsoppgave: Lese rette skudd fra distanse.

Egenevaluering: Leser, flytter og redder mye fra distanse i midtsektor. Synes det er vanskelig å lese skuddpress og se rette skudd i sidesektor.

Eksempel styrkeøkt:

Tirsdag 02.01.2012 – Oslo Idrettssenter – Styrke

Øvelse 1: Knebøy

50 kg x 5

55 kg x 5

60 kg x 5

65 kg x 3

NB! Treningsdagboka bør ikke være større at den er lett å ha med i treningsbagen og med hard perm så den ikke blir ødelagt.

Forfatter: Christian Thue Bjørndal

Christian is a handball coach and a post doctoral researcher at the Norwegian School of Sport Sciences. Through a wide variety of practical coaching and research interests he seeks out to challenge and discuss contemporary issues in sports coaching, talent development, skill acquisition and learning, and strength and conditioning training for athletes.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..