Teknikk, Trening

Off-Season trening for håndballmålvakter: Del 2

Vi har vist hvordan en off-season trening for håndballmålvakter kan bygges opp og tatt for oss egenmassasje, bevegelighet og mobilitet (= oppvarmingsrutiner). Neste del av økten er teknisk trening.

Vi har arbeidet mye med utfallsteknisk trening på samlingene våre. Tidligere har vi også vist eksempler på utvalgte teknikk øvelsesprogresjoner på nettsiden:

https://malvaktskolen.no/2013/02/20/teknikk-utfall-i-mellomhoyde/

https://malvaktskolen.no/2013/02/13/teknikk-utfall-oppe/

Når de fysiske forutsetningene mht mobilitet og stabilitet/balanse er tilstrekkelig handler det om å øve på de teknikkene som er basis i ditt målvaktspill: diagonalskyv oppe, stående utfall nede, lange utfall nede (hvor du sklir ut på hælen), utfall i mellomhøyde og stjerneteknikker. Det kreves veldig mange repetisjoner med høy kvalitet for å automatisere en ferdighet (= dvs. at den riktige bevegelsen skjer som en automatisk reaksjon på det som skjer i spillet, eks. et skudd). En populærvitenskapelig teori er at du må øve 10.000 t over 10 år for å nå ekspertisenivå innen idrett og andre felt, og det medfører veldig mange timer med terping på basisferdigheter. Studier av verdens beste idrettsutøvere viser at de, selv på ekspertnivå, bruker mye tid for å perfeksjonere basisteknikkene sine, eks. en forehand i tennis. Videre er også kjernen i noen av de beste talentutviklingsmiljøene i verden ekstreme mengder terping på basisteknikker.

Sett av 15 min etter oppvarmingsrutinene dine for å arbeide med basisteknikkene dine, og spesielt de du syns er vanskelig å beherske. Det er en fordel å arbeide med det som er litt vanskelig og som gjør at du må strekke deg etter å greie å løse bevegelsen, men samtidig ikke så vanskelig at du ikke greier det halvparten av tiden. Ta deg 30 sek til å lukke øynene å  forestille deg bevegelsen (= visulaisere)/at du gjør teknikken  før du begynner å trene i bevegelsen/teknikken. Visualisering er en av de mentale treningsteknikkene som brukes mest av toppidrettsutøvere og som har godt dokumentert effekt.

En kjent læringsteknikk kan bl.a. være å manipulere tempo i bevegelsen. Å gjøre en bevegelse veldig sakte kan gjøre det lettere for utøveren å oppdage små feil i teknikken som kan rettes på.

Flere tips som kan brukes i teknikktrening kan du finne i Daniel Coyles bestselger «The Little Book of Talent» (http://www.amazon.com/gp/product/034553025X/ref=as_li_tf_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=034553025X&linkCode=as2&tag=thetalentcode-20/).

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.